منشور اخلاقی

منشور اخلاقی و اداری کارمندان دولت

این منشور به منظور اشاعه و اعتلای فرهنگ اسلامی و ارزشهای انسانی و سازمانی در نظام اداری کشور و نهادینه کردن ابعاد آنها در اندیشه و عمل کارمندان دولت تدوین گردیده است . با اطلاع از اینکه کارمندان دولت به عنوان بندگان خدا و خدمتگزاران مردم باید تمامی تلاش و همت خود را برای انجام هر چه بهتر وظایف شرعی و قانونی و مسئولیتهای اداری بر مبنای باورها و ارزشهای اسلامی و افزایش سطح رضایتمندی مردم به کار گیرند . خود را ملزم به رعایت اصول و مفاد زیر می دانم :

الف – اصول حاکم بر منشور

  • اصل برابری : همه شهروندان در برابر قانون برابرند و باید با همه آنان در شرایط مشابه رفتار یکسان داشت کارمندان باید در محدوده وظایف شغلی خود امکان دسترسی برابر به خدمات دولتی را برای همه شهروندان فراهم کرده و با آنان بدون هیچگونه تبعیض رفتار نماید .
  • اصل حاکمیت قانون در مناسبات اداری : همه امور دولتی مبنای قانونی دارد و تصمیمات و اقدامات اداری کارمندان باید براساس احترام به قوانین و مقررات موجود اتخاذ و انجام گردد.
  • اصل شهروند مداری ( مردم مداری ) : هدف غایی از تشکیل سازمانهای دولتی و استخدم کارمندان ، ارایه خدمت بهتر به مردم و شهروندان است کارمندان باید در گفتار و کردار و نگرشهای خود عنوان « خدمتگزار مردم » را متجلی سازند . کارمندان متعهد هستند که در تصمیم گیریها ، انجام وظایف و رفتارهای خود منافع و ترجیحات مردم و شهروندان و مصالح عمومی را در نظر گیرند و امکان دسترسی راحت تر و عام تر به خدمات دولتی را فراهم نمایند .
  • اصل احترام و اعتماد : کارمندان در تعاملات و رفتارهای خود با سایر افراد از قبیل مافوق ها ، زیردستان ، همکاران و مراجعان باید احترام آنان را حفظ نمایند ، به انتظارات و احساسات دیگران اهمیت قائل شده و برمبنای اعتماد به طرف مقابل عمل کنند .
  • اصل شفافیت : کارمندان باید تمامی اطلاعات مربوط به امور و فرآیندهای جاری دستگاههای اجرایی ( به غیر از اموری که در زمره اسناد و اطلاعات طبقه بندی شده قرار دارد ) را به طور شفاف در چارچوب مقررات و ضوابط در اختیار ذینفعان قرار دهند . این اطلاعات ضمن مشخص کردن فرآیند های سازمانی مبنای پاسخگویی کارمندان به مردم و مراجع ذیصلاح را فراهم می آورد .
  • اصل پاسخگویی : سازمانهای دولتی برای مردم ایجاد می شوند و باید در برابر آنان پاسخگو باشند . کارمندان مسئولیت تصمیمات و اقدامات خود را بر عهده گرفته و درمورد آنها به مردم و مراجع ذیصلاح پاسخگو هستند .
  •  اصل عدم سوء استفاده از موقعیت شغلی : کارمندان نباید از اختیارات و جایگاه شغلی و سازمانی خود در جهت منافع شخص یا گروه خاصی استفاده نمایند . اختیارات شغلی و سازمانی باید فقط برای انجام وظایف سازمانی و در جهت مصالح عمومی به کار گرفته شوند .
  • اصل تعهد و وفاداری به سازمان : کارمندان باید نسبت به دستگاه متبوع خود و اهداف ، مأموریتها و ضوابط آن متعهد و وفادار باشند و با علاقه مندی و تمام توان از طریق اتجام صحیح وظایف و مسئولیتهای شغلی و سازمانی در راستای تحقق اهداف و مأموریتهای سازمان تلاش نمایند .
  • اصل به کارگیری مهارت و تخصص : کارمندان باید تلاش نمایند تا مهارت ، دانش و تخصص مربوط به وظیفه شغلی و سازمانی خود را فراگرفته و تمام توان فنی ، تخصصی و حرفه ای خویش را برای انجام بهینه فعالیتهای شغلی و سازمانی به کار گیرند .

 

ب – مفاد منشور

1- انجام وظایف و مسئولیتهای شغلی و سازمانی :

  •  به رعایت نظم و انضباط در انجام فعالیتها و حضور به موقع در سازمان توجه نماییم .
  •  در انجام وظایف و مسئولیتها پشتکار و جدیت داشته و آنها را با دقت ، صحت و به موقع انجام دهیم .
  •  سعی نماییم تا دانش خود را در زمینه فعالیتهای سازمانی به روز نگه داشته و آنها را با توانمندی و ابتکار خود در انجام فعالیتهای اداری و سازمانی به کار گیریم .
  •  به ایده ها و افکار جدید ارزش قائل شده و برای اجرایی کردن آنها به شکل منطقی در دستگاه اجرایی متبوع و نظام اداری تلاش کنیم .
  •  برای افزایش بهره وری نظام اداری از طریق افزایش بهره وری حیطه فعالیت خود تلاش کنیم .
  •  از امکانات ، تجهیزات و سرمایه های نظام اداری حفاظت نموده و در استفاده مؤثر و مطلوب از آنها بکوشیم .
  •  در انجام فعالیتها و تعاملات ، روابط خویشاوندی ، قومی ، جنسی ، نژادی ، مذهبی و غیره تأثیری در تصمیمات و اقداماتمان نداشته باشد .
  • روحیه انتقاد پذیری داشته و انتقادات سازنده دیگران را به عنوان فرصتی برای اصلاح و بهبود خود و فعالیتهایمان بدانیم .
  •  همیشه و در همه حال رضایت خدای متعال را مد نظر قرار داده و بر آنچه که خداوند امر یا از آن نهی می کند توجه کامل داشته و او را ناظر براعمال و کردار خویش بدانیم .

2- رفتار و برخورد با ارباب رجوع و همکاران :

  •  مردم و شهروندان به عنوان ذی حق برای نظام اداری هستند . تلاش نماییم با ایجاد ارتباط مناسب و ارایه خدمت بهتر ، تصویری مثبت از دستگاه اجرایی و نظام اداری در ذهن آنان ایجاد کنیم .

  •  به مراجعه کنندگان به صورت عادلانه و در چار چوب قوانین ، مقررات و ضوابط خدمت ارایه دهیم .

  •  در محدوده وظایف شغلی ، اطلاعات و راهنماییهای لازم و مناسب به ارباب رجوع ارایه و در زمینه خدمات ، شفاف سازی صورت دهیم .

  •  خواسته های قانونی ارباب رجوع را در چارچوب وظایف خود با صحت ، دقت و سرعت و بدون تشریفات زائد اداری و تحمیل هزینه اضافی به وی ارایه دهیم .

  •  به ارباب رجوع احترام گذاشته و دراستقبال و صحبت با آنان گشاده رو باشیم .

  • به نظرات ، پیشنهادها و بازخوردهای شهروندان و مراجعه کنندگان به عنوان منبعی گرانبها برای بهبود عملکرد نگاه کرده و با دید منطقی به آنها توجه کنیم .

  •  به نظم و آراستگی شخصی و محل کار خود توجه کنیم .

  •  سعی کنیم تا فرهنگ تکریم ارباب رجوع ، پاسخگویی و گره گشایی از مشکلات مردم و مراجعان به یک ارزش حاکم در نظام اداری تبدیل شود .

  •  روحیه کار جمعی را در خود تقویت کرده و در انجام فعالیتهای گروهی مشارکت جو و مشارکت پذیر باشیم .

  • روحیه قدردانی از دیگران را در خود تقویت کرده و سعی نماییم که این امر را در بین همکاران اشاعه دهیم .

  •  دانش ، تجربه و توانمندیهای خود را با سعه صدر در اختیار همکاران قرار داده و در ارتقاء توانمندیهای آنان کوشا باشیم .

  •  تا حد ممکن در حل مشکلات شغلی همکاران تلاش نماییم و از تجسس در زندگی خصوصی آنان پرهیز نماییم . 

 

 

 

خط مشی اخلاقی اداره کل نوسازی مدارس  استان البرز در قبال منابع انسانی

 

  • حسن سلوک و حفظ احترام اصیل و کرامت انسانی همکاران، در هر شرایط کاری، اصل حاکم بر همه رفتارها و مقررات است. محیط کار را به گونه‌ای مدیریت می‌کنیم تا احساس ارزشمندی، هدیه همیشگی اداره کل به همکاران باشد.
  •  پای‏بندی به انصاف و عدالت توزیعی و رویه‏ ای در همه شئون حرفه‌ای و پرهیز از هرگونه تبعیض در مواجهه با همه منابع انسانی را موجب خشنودی پروردگار جهانیان می‌دانیم و به منزله وظیفه الهی در تصمیم‏ گیری‏ ها، مقررات، اعطای فرصت‏ه ا و نظام‏ های حرفه‌ای بر رعایت عدالت تأکید می‏ کنیم.
  •  اطلاع‏ یابی نسبت به هر آنچه با حقوق مادی و معنوی همکاران در ارتباط است، حق منابع انسانی است و اطلاع‏ رسانی شفاف، به‏ موقع، دقیق و کامل، وظیفه اخلاقی این اداره کل  است.
  • منابع انسانی، منافع و اسرار آنان، امانت الهی نزد سازمان هستند و امانت داری و رازداری، وظیفه اخلاقی ما است.
  •  پیشرفت علمی و ارتقای حرفه‌ای، حق منابع انسانی است. با ایجاد فرصت‏ های برابر آموزشی، راه را برای ارتقاء شغلی همه همکاران، فراهم می ‏آوریم.
  •  حمایت از امنیت شغلی، آسایش و شادابی روحی و تعالی معنوی همکاران، مرام اخلاقی ما است.
  •  رعایت حریم خصوصی همکاران و حمایت سیستمی از حریم خصوصی آنان خصلت سازمانی ما است.
  • رعایت تناسب بین مسئولیت ‏ها، اختیارات و امکانات از بارزترین مصادیق انصاف در حرفه است.
  •  برخورداری از حقوق عادلانه و متناسب با بازار کار، حق کارکنان است و ما خود را متعهد به تأمین امنیت معیشتی کارکنان در جهت ارتقای آن در همه سطوح می‌دانیم.
  •  قدردانی از حُسن همکاری کارکنان، آگاهی بخشی و دادن فرصت تغییر رفتار برای همکارانی که در فعالیت حرفه‌ای و رفتار خود کوتاهی دارند، دو مبنای اخلاقی نظام جامع پاداش و تنبیه است.
  • تصحیح و تسهیل ارتباط منابع انسانی با مدیران و ترویج الگوی رفتار ارتباطی مبتنی بر اقتدار و توأم با صمیمیت وظیفه ما است.

 

 

خط مشی اخلاقی اداره کل نوسازی مدارس استان البرز در قبال شهروندان و منافع ملی

 

  

  •  پیشگامی در امور خیریه و یاری رساندن به نیازمندان، به‏ ویژه در شرایط بحرانی و مشارکت در ارتقاء سطح رفاه عمومی جامعه، وظیفه اخلاقی ما است.
  •   اعتماد به مردم، پاسخگویی در برابر انتقادها و چالش‏ های شهروندان، توجه به دیدگاه‏ های عمومی و مواجهه صادقانه و صریح با رسانه‌های جمعی مرام ما است.
  • مشارکت در ترویج فرهنگ نشاط، شادی، امیدواری و اخلاق شهروندی، از اصول مسئولیت‏ های اجتماعی ما است.
  •  مشارکت در ارتقاء استانداردهای مرتبط با احداث مدارس جدید، مقاوم سازی و بازسازی مدارس موجود  را وظیفه خود در حفظ منافع ملی می‌دانیم.
  •   تلاش در توسعه دانش و فناوری و ارتقاء استندارد های ایمنی مدارس را  ضامن توسعه سطح آموزش می‌دانیم.
  •   قانون‏ پذیری را احترام به حقوق شهروندان می‌دانیم و بر حاکمیت قانون و مقررات بر همه شئون حرفه‌ای، به‏ویژه در ایفای حقوق و مطالبات ملی، تأکید می‏کنیم. همکاری صادقانه و اثربخش با سازمان‌های نظارتی را مشارکت در حفظ منافع ملی می‌دانیم.
  •   احترام به هنجارهای اجتماعی، ارزش‏ها و شعائر الهی مرام اخلاقی ما است.
  •  برخورداری از محیط آراسته و زیبا را به عنوان حق همسایه‏ ها و شهروندان پاس می‏داریم.
  •  بر حمایت از مراکز دانشگاهی و نهادهای فرهنگی و مشارکت در توسعه فرهنگی کشور، تأکید می‏کنیم. 
  • رعایت حسن هم جواری و احترام به حقوق همسایه‏ ها، مانند حق حریم خصوصی، حفظ آسایش و آرامش روانی، حساسیت نسبت به منافع مالی و معنوی همسایه‌ها و امانت داری نسبت به اموال آنان، رازداری و پاسخگویی در قبال آنان اساس تعامل ما با همسایه‏ ها است.
  • تلاش برای جذب خیرین و ارتقائ سرانه فضای آموزشی جهت فراهم نمودن محیط مناسب آموزشی برای آینده سازان ایران را از وظایف خطیر خود می دانیم .

 

خط مشی اخلاقی اداره کل نوسازی مدارس استان البرزدر قبال تأمین‏ کنندگان و پیمانکاران

  • مواجهه صادقانه، صریح و همراه با احترام اصیل و متقابل با تأمین‏ کنندگان، سرلوحه مرام اخلاقی ما است.
  • انصاف در عقد قرارداد، پای‏بندی به مفاد قرارداد و پرداخت به‏ موقع مطالبات، خط مشی ما با تأمین‏ کنندگان است.
  • خیرخواهی، تأمین امنیت روانی، حمایت از جایگاه حرفه‌ای تأمین‏ کنندگان، دوری از هرگونه ضرررسانی، رعایت حریم خصوصی تأمین‏ کنندگان، رازداری و توجه به محرمانگی اطلاعات آنان وظیفه اخلاقی ما است.
  • تأمین‏ کنندگان، ما را همیشه نقدپذیر خواهند یافت. اطلاع‏ یابی از دیدگاه‏ ها و انتقادهای آنان و پاسخگویی به آنها، تعهد اخلاقی ما است.
  • حمایت معنوی از تأمین‏ کنندگان، مساعدت و حسن همکاری در شرایط بحرانی و استمرار همکاری بر اساس رضایتمندی، خصلت اداره کل نوسازی مدارس استان البرز است.
  • پیمانکاران و تأمین‏ کنندگان را در رشد اخلاق حرفه‌ای یاری خواهیم کرد.
  • تعامل با تأمین‏ کنندگان را بر بیان دقیق و شفاف انتظارات و تعهدات طرفین بنا می‌نهیم.
  • سرعت در انجام امور مربوط به حقوق تأمین‏ کنندگان وظیفه اخلاقی ما است.
  • بر ایجاد فرصت‏های اطلاع ‏رسانی و شرایط عادلانه رقابت تأکید می‏کنیم.
  • قدردانی از حسن همکاری تأمین‏ کنندگان، یک ارزش اخلاقی و خداپسندانه است.
  • حمایت از حقوق قانونی کارکنان پیمانکاران، وظیفه انسانی ما است.
  • برخورداری از ناظر کاردان و منصف را حق تأمین‏ کنندگان می‌دانیم و در نظارت، ارزیابی و داوری در فعالیت پیمانکاران، انصاف و ضوابط علمی و حرفه‌ای را حاکم می‌دانیم.
  • پیش‌بینی ‏پذیری این اداره کل  برای تأمین‏ کنندگان را ضامن حفظ حقوق آنان می‌دانیم.

خط مشی اخلاقی اداره کل نوسازی مدارس استان البرز در حفظ محیط زیست

  • قانون‏ پذیری و پایبندی به استانداردهای زیست محیطی، استفاده از سیستم‏ های دوستدار محیط زیست و همکاری فعالانه با سازمان‌های مرتبط با محیط زیست و تلاش برای ارتقاء استانداردها، مسئولیت حرفه‌ای و اخلاقی ما است.
  • آموزش و ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست در منابع انسانی اداره کل نوسازی مدارس استان البرز  به‏ ویژه کارکنان و پیمانکاران، تشویق عمومی نسبت به فعالیت‏های زیست محیطی و ترویج فرهنگ عدم استفاده از جریان‌های برق فشار قوی در محیط زیست انسانی، وجهه اهتمام ما است.
  • ایجاد فضای سبز در محیط پروژه‌ها و مشارکت در توسعه ملی فضای سبز را گامی در حفظ محیط زیست می‌دانیم.
  • حمایت معنوی، مالی و علمی از دوستداران طبیعت و طرفداران حفظ محیط زیست، وظیفه اخلاقی ما است.
  • نهادینه کردن دغدغه‌های زیست محیطی در مدیریت پروژه، توجه به اولویت پیشگیری بر درمان در معضلات مربوط به تخریب محیط زیست و تلاش مستمر برای کاهش آلایندگی محیط زیست و سرمایه‌گذاری برای مدیریت بهینه پسامدهای روغنی، نفتی، شیمیایی و انسانی، مشی اخلاقی ما است.
  • صرفه‏ جویی در استفاده از منابع و توسعه برنامه‌های بازیافت را گامی مهم در حفظ محیط زیست می‌دانیم.