عملکرد سه ماهه نوسازی مدارس در زمستان۹۸؛

از خداحافظی با بخاری‌های نفتی تا نامگذاری ۶۳ مجتمع آموزشی فاخر به نام سردار سپهبد سلیمانی

۰۱ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۸ کد : ۴۲۱۱ اخبار مهم
عملکرد سه ماهه پایانی سال ۹۸ برای سازمان نوسازی مدارس کشور با حذف بخاری نفتی در مدارس دارای علمک و رسیدگی به مدارس سیل‌زده سیستان وبلوچستان سپری شد.
از خداحافظی با بخاری‌های نفتی تا نامگذاری ۶۳ مجتمع آموزشی فاخر به نام سردار سپهبد سلیمانی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان نوسازی مدارس کشور، نوسازی مدارس در زمستان 98 باز هم درگیر سیل این بار در استان‌های جنوب شرقی و به ویژه استان سیستان و بولچستان بود، البته خداحافظی با بخاری‌های نفتی و برگزاری همایش تعمیر و نگهداری هم از دیگر رویدادهای مهم سه ماهه آخر سال 98 بود.

بخاری‌های‌نفتی از مدارس دارای علمک گاز جمع‌آوری شد

مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور بیان کرد: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی ۲۰ از درصد از عوارض گاز به نوسازی مدارس اختصاص یافت که با این رقم تا سال ۹۷، تعداد سیستم‌های گرمایشی غیراستاندارد به ۱۳۷ هزار مورد کاهش یافت؛ یکی از اولین استان‌هایی هم برای جمع‌آوری بخاری اقدام و همه آنها را جمع کرد، همدان بود.

رخشانی‌مهر گفت: حدود ۲۴ هزار کلاس درس بخاری‌های نفتی دارای علمک گاز بود که جمع‌آوری شده و به جای آن سیستم‌های استاندارد جایگزین شد. از ۱۳۶ هزار کلاس درس با  احتساب جمع آوری ۲۴ هزار کلاس موجود، ۸۸ هزار کلاس غیر استاندارد داریم و برای سال ۹۸ تا امروز ۵۷۰ میلیارد تومان اعتبار نقدی گرفتیم که به استان ها ابلاغ شد.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور گفت: از این ۸۸ هزار سیستم موجود، ۲۵ هزار کلاس درس  زیر ساخت لازم را ندارد که فاز دوم کار جمع آوری بخاری نفتی در مناطق فاقد علمک گاز است و بیشترین بخاری نفتی در منطقه سیستان و بلوچستان است.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور اظهار کرد: ۶۳ هزار بخاری گازی غیر استاندارد داریم که با توجه به اینکه  بردن شعله مستقیم داخل کلاس درس ممنوع است، استفاده از بخاری گازی نیز غیراستاندارد خواهد بود.

برگزاری همایش مدیریت نگهداری و تعمیر فضاهای آموزشی

اولین همایش ملی مدیریت نگهداری و تعمیر فضاهای آموزشی در تبریز با حضور محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش و جمعی از معاونان وزیر برگزار شد؛ سازمان نوسازی مدارس کشور اقدام به تدوین دستورالعمل «مدیریت نگهداری و تعمیرات فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی» با بهره مندی از نظرات و پیشنهادات کارشناسی ادارات کل نوسازی مدارس استان‌ها و کارشناسان خبره دانشگاهی کرد که به صورت کتابی مدون حاوی چک لیست های کنترلی در خصوص نگهداری و تعمیرات اساسی و جزئی و همچنین ساختار مورد نیاز نیروی انسانی و غیره است.

در این همایش پس از رونمایی از کتاب تدوین شده دستورالعمل مدیریت نگهداری و تعمیرات فضاهای آموزشی پرورشی و ورزشی، وزیر آموزش و پرورش با اشاره به الزام اجرای دستورالعمل و تفکیک وظایف ادارات کل نوسازی مدارس و آموزش و پرورش استان‌ها در خصوص تعمیرات اساسی و جزئی تاکید کرد و گفت: از این پس مسئولیت نگهداری و تعمیرات جزئی مدارس برعهده ادارات آموزش و پرورش و تعمیرات اساسی برعهده ادارات کل نوسازی مدارس استان‌هاست.

مجتمع آموزشی ماندگار طالقانی در تبریز افتتاح شد

بزرگ‌ترین مجتمع آموزشی تبریز، مدرسه ماندگار طالقانی با حضور وزیر آموزش و پرورش، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، استاندار آذربایجان شرقی، نمایندگان مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی و جمع کثیری از خیرین و مقامات استانی و مردم تبریز به بهره‌برداری رسید.

پیام صدقی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی بیان کرد: ساختمان جدید دبیرستان طالقانی با زیربنای حدود 6300 مترمربع در سه طبقه توسط دفتر فنی این اداره کل، در سال 1392 طراحی و ساخت آن با نظارت این اداره کل توسط شرکت لاریز بتن غرب در پائیز سال 1398 به اتمام رسید.

صدقی ادامه داد: این دبیرستان دارای 21 کلاس درس، ۳ آزمایشگاه مجزا، کتابخانه، نمازخانه کاملا مجزا با وضوخانه منحصر بفرد و سالن اجتماعات با گنجایش ۲۵۰ نفر با سیستم صوتی و تصویری است. کریدورهای این دبیرستان عریض با ارتفاعی متناسب با فضاهای مکث و مناسب برای ارتباطات اجتماعی دانش آموزان است و از نور جنوب برای بیشتر کلاسها با توجه به شرایط اقلیمی شهر تبریز استفاده شده است.

آغاز فعالیت سامانه توسعه مشارکت‌های خیرین از فروردین ۹۹

مهراله رخشانی مهر معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور تصریح کرد: به اذعان دیگر دستگاه‌های اجرائی و نهادهای نظارتی و همچنین ارزیابی‌های انجام شده سازمان نوسازی مدارس سالم‌ترین دستگاه اجرایی در میان دستگاه‌های اجرایی کشور است و بنده اعتقاد دارم این مهم به مدد و برکت حضور خیرین مدرسه‌ساز در این مجموعه است.

رخشانی‌مهر از پیگیری دغدغه‌های خیرین مدرسه‌ساز خبر داد و گفت: یکی از این دغدغه ها اختصاص روزی به نام تکریم خیرین بود که در نهایت ۱۵ماه رمضان( روز میلاد کریم اهل بیت، امام حسن مجتبی (ع) به نام روز ملی تکریم از خیرین ( البته نه صرفاً خیرین مدرسه‌ساز) نامگذاری شد و در این موضوع شاهد اهتمام جدی وزیر آموزش و پرورش برای عملی شدن این کار شاهد بودیم.

رخشانی‌مهر با اشاره به راه اندازی سامانه ملی خیرین برای کمک به مدرسه‌سازی بیان کرد: این سامانه از امروز برای بارگزاری اطلاعات فعال می‌شود و از فرودین ماه سال آینده نیز آغاز به کار می‌کند.

نامگذاری 63 مجتمع آموزشی در کشور به نام شهید سپهبد «قاسم سلیمانی» 

مهراله رخشانی مهر ضمن پاسداشت یاد و خاطره «شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی» و دیگر همرزمان شهیدش با اعلام این خبر گفت: تصمیم گرفتیم با اقتدا به روح پرفتوح سردار عظیم‌الشان، شهید سپهبد حاج‌ قاسم سلیمانی و همرزمان شهیدش و در راستای ادای دین کوچکی به حرکت عظیم و تفکر انقلابی ایشان و نیز به منظور ترویج فرهنگ مقاومت و شهادت و  زنده نگهداشتن یاد و خاطره این بزرگ‌مرد عرصه مقاومت، در سراسر کشور مدارسی را به‌ نام «شهید سپهبد قاسم سلیمانی» نام‌گذاری کنیم.

وی افزود: لذا به تاسی از 63 سال عمر با عزت و باسعادت این اسوه زمان، حداقل 63 فضای آموزشی فاخر به‌نام ایشان نامگذاری، احداث  یا افتتاح می‌شود.

پس از مراسم تدفین پیکر مطهر سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با حضور مهراله رخشانی مهر معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور، دکتر محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، جمعی از نمایندگان استان، مدیران کل نوسازی مدارس و آموزش و پرورش استان کرمان  کلنگ ساخت اولین مجتمع آموزشی از ۶۳ مجتمع آموزشی در کرمان به نام مبارک شهید والامقام « شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی» به زمین خورد.

این مجتمع‌ شامل دو ساختمان‌ آموزشی دارای حداقل ۳۶ کلاس درس با زیربنای ۶ هزار مترمربع و با یک سالن ورزشی به مساحت یک هزار مترمربع است که از دوره پیش دبستانی تا دوره دوم متوسطه را در برمی گیرد.

افتتاح مجتمع‌های آموزشی جدید در سیستان و بلوچستان

کارگروه ویژه رسیدگی به فضاهای آموزشی مناطق سیل‌زده در استان‌های جنوبی کشور به منظور کمک به مدارس سیل‌زده در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان، با حضور دکتر مهراله رخشانی‌مهر معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور، معاون فنی و نظارت و تعدادی از مدیران ستادی سازمان تشکیل شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین از خرید تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی و ارسال کانکس برای مناطق محرومی که مدارسشان دچار آسیب‌های بیشتر شده است، خبر داد و تصریح کرد: تمام توان مجموعه را برای کمک به استان‌های درگیر بارندگی‌های اخیر به کار خواهیم گرفت و در این خصوص برخی ادارات کل نوسازی مدارس استان‌های کشور نیز به عنوان استان معین انتخاب خواهند شد تا روند بازسازی و ترمیم این فضاهای آموزشی تسریع یابد.

علاوه بر آن در جلسه‌ای که با حضور غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران و مهراله رخشانی‌مهر معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور برگزار شد، موضوع فضاهای آموزشی آسیب‌دیده از سیل اخیر استان‌های جنوبی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: بر اساس تعهد مبلغ اعلام شده، ساخت صفر تا صد 84 کلاس درس جدید در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان پیشنهاد و مقرر شد پس از بررسی میدانی توسط اتاق بازرگانی ایران، کار ساخت و یا مشارکت در ساخت این فضاهای آموزشی طی هفته‌های آینده آغاز شود.

 

حذف ادبیات مدارس خشت و گلی از فضاهای آموزشی کشور 

مهراله رخشانی‌مهر در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت گرامیداشت ایام اله دهه فجر، با اشاره به سهم دولت برای تامین اعتبار مربوط به مدرسه‌سازی و وضعیت بودجه در سال های اخیر، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۶ اعتبارات سازمان نوسازی مدارس ۵۴۰ میلیارد تومان بود، که در بودجه سال آینده با رشد 12 برابری به رقم ۶ هزار ۶۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید. در واقع بیش از ۶ هزار میلیارد تومان برای تکمیل سهم دولت افزایش داشتیم و امسال نیز تاکنون 80 درصد بودجه تحقق یافته است.

ئیس سازمان نوسازی مدارس کشور درباره وضعیت مدارس کپری و جمع‌آوری آن بیان کرد: مدارس کپری آمار پایینی دارد و تنها در مناطق خاصی از کشور از‌جمله بخشی از سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان مدرسه کپری داریم که باتوجه به اقلیم منطقه، می‌توان گفت مدارس مرسومی بوده و حتی شرایط فرهنگی و جغرافیایی طوری است که تجهیزات مدرسه نوساز را به مدرسه کپری می‌برند.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور درباره مدارس خشت و گلی گفت: ۱۰۰۶ مدرسه خشتی و گلی داشتیم که برنامه‌ریزی‌های لازم برای حذف آن‌ها انجام شد. این موضوع به جز سیستان و بلوچستان بود که در مهر ۹۸ حدود ۱۷۴ مدرسه خشتی وگلی در آنجا باقی مانده بود؛ اما هم اکنون این مدارس را حذف کردیم و اواخر بهمن یا اوایل اسفندماه منتظر اعلام نظر دفتر وزارتی برای برگزاری جشن خداحافظی با مدارس خشت و گلی هستیم و امیدواریم از این به بعد هم ادبیات مدارس خشت و گلی کلا از فضاهای آموزشی ما حذف شود.


نظر شما :