عملکرد سه ماهه نوسازی مدارس در بهار ۹۸؛

از تسریع بازسازی مدارس مناطق سیل‌زده تا نامگذاری سال ۹۸ به نام «خیرین مدرسه‌ساز»

۰۱ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۷ کد : ۴۲۱۳ اخبار مهم
سازمان نوسازی مدارس در سه ماهه اول ۹۸ با فراز و نشیب‌هایی از رسیدگی به مناطق سیل زده تا فوت بزرگمرد مدرسه‌سازی کشور و نامگذاری سال ۹۸ به نام «خیرین مدرسه‌ساز» مواجهه بود.
از تسریع بازسازی مدارس مناطق سیل‌زده تا نامگذاری سال ۹۸ به نام «خیرین مدرسه‌ساز»

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان نوسازی مدارس کشور، در سه ماهه اول سال 98 با فراز و نشیب بسیاری از آسیب به مدارس استان های شمالی کشور بر اثر سیل گرفته تا گلریزان برای ساخت این فضاهای آسیب دیده، سفر رئیس سازمان به این مناطق، کمک‌های جهادی برای احیای این فضاها و آسمانی شدن بزرگمرد مدرسه‌سازی، مرحوم محمدرضا حافظی سپری شد.

سفر وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان به مناطق سیل‌زده گلستان

مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور، طی سفر دو روزه به گلستان، از مدارس و فضاهای آموزشی و پرورشی مناطق سیل‌زده این استان در شهرستان‌های آق‌قلا، گنبد‌کاووس و گمیشان بازدید کرده و از نزدیک در جریان مشکلات و معضلات مدارس سیل‌زده قرار گرفت و با توجه به قول مساعد رئیس سازمان برنامه و بودجه  برای ارسال ۳۵۰۰ میز و نیمکت دانش آموزی به مدارس مناطق سیل‌زده، در یک اقدام جهادی و هماهنگ، تجهیزات ذکر شده بارگیری و ارسال شده و پس از گذشت ۸ ساعت میز و نیمکت‌ها وارد استان گلستان شد.

در این سفر الهیارترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه آموزش و پرورش، داریوش ورناصری معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس، عماد مخدومی مدیرکل دفتر فنی و تحقیقات سازمان، محمدرضا جعفری مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه ساز کشور هم حضور داشتند.

بر اساس برآوردهای اولیه، در مجموع حدود ۲۶ میلیارد تومان خسارت به مدارس استان وارد شد و ۲۱ مدرسه در شهرستان آق‌قلا و ۱۰ مدرسه نیز در شهرستان گمیشان نیاز به ترمیم و بازسازی داشتند.

علاوه بر آن سید محمد بطحائی وزیر وقت آموزش و پرورش هم به منظور بازدید فضاهای آموزشی و بررسی مسائل و مشکلات فضاهای آموزشی و پرورشی به استان گلستان سفر کرد  همچنین با دستور وزیر آموزش و پرورش، 5 میلیارد تومان اعتبار برای تعمیر و تجهیز سیستم‌های گرمایشی مدارس آسیب‌دیده اختصاص پیدا کرده است.

نامگذاری سال 98 به نام «خیرین مدرسه‌ساز»

مهراله رخشانی‌مهر در دیدار نوروزی با کارکنان سازمان با اشاره به اتفاقات ناگوار حاصل‌شده از سیل اخیر در برخی استان‌ها و نقاط کشور گفت: در شرایط فعلی باید مهم‌ترین و جدی‌ترین برنامه سازمان، رسیدگی و مدیریت مشکلات فضاهای آموزشی آسیب‌دیده مناطق سیل‌زده باشد.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه در سال گذشته، پیگیری‌های مجدانه‌ای برای اختصاص اعتبارات عمرانی به این سازمان انجام شد، ادامه داد: در سال جدید نیز اهتمام جدی برای تخصیص و جذب اعتبارات خواهد بود و انتظار داریم تمام همکاران در حوزه ستادی و اجرائی در ادارات کل استانی هم با همت عالی و تلاشی مضاعف زمینه تخصیص و جذب این اعتبارات را که رشد حدود بیش از سه برابری داشته است، را فراهم کنند و در تحقق اهداف متعالی سازمان بیش از پیش بکوشند.

رخشانی‌مهر با اشاره به نامگذاری سال 98 به نام «سال خیرین مدرسه‌ساز» بیان کرد: با اختصاص اعتبارات خوب و قابل توجه برای تکمیل پروژه های نیمه تمام خیرین در سال جاری، بسیاری از پروژه های نیمه تمام که با مشارکت خیرین در حال ساخت می‌باشد ساماندهی شود.

برگزاری گلریزان برای بازسازی مدارس آسیب دیده در مناطق سیل‌زده

همایشی با حضور سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، علی‌اصغر فانی وزیر اسبق آموزش و پرورش، حجت الاسلام سید محمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران، سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، دکترمرادی رئیس بسیج فرهنگیان کشور، قائم مقام صدا و سیما، جواد ساداتی‌نژاد و فریده اولاد قباد از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، برخی معاونین وزیر و مسئولان و مدیران ستادی وزارت آموزش و پرورش و حدود 700 نفر از خیرین بزرگ مدرسه‌ساز کشوری برگزار شد.

هم‌اندیشی خیرین بخش به یادماندنی و درخشانی هم در ساعات پایانی داشت و حدود 400 خیر حقیقی و حقوقی کمک‌های مالی خود را برای ساخت مدرسه در سه استان لرستان، گلستان و خوزستان اعلام کردند. 

مناعت طبع خیرین که مبالغ ریز و درشتی را برای مدرسه‌سازی در نظر گرفت؛ در مجموع اعتبار 211 میلیارد تومانی در پی داشت تا ساخت مدارس سه استان خوزستان، لرستان و گلستان با شدت آسیب دیدگی بالا را  تسریع بخشد.

رخشانی‌مهر در این مراسم  به آمار کلی از مدارس آسیب‌دیده در سیل و برآورد ریالی خسارت آنها پرداخت و گفت: در استان لرستان 444 مدرسه، در خوزستان 114، مدرسه در گلستان 624، در فارس 18، در ایلام 50، همدان 357، در کرمانشاه دو،  در چهارمحال و بختیاری 113 و در مازندران 58 مدرسه دچار آسیب‌دیدگی شدند.

 معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تاکید کرد: در مجموع هزار و 400 مدرسه بر اثر سیل آسیب دیدند که از این میان 210 مدرسه آسیب کلی و هزار و 270 مدرسه آسیب جزئی دیده اند که برای جبران این خسارات، در مجموع 440 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

گردهمایی مشترک معاونین وزیر و مدیران ستادی و اجرائی برگزار شد

گردهمایی مشترک معاونین وزیر و مدیران ستادی و اجرائی سازمان نوسازی مدارس کشور طی 3 روز با حضور مهراله رخشانی‌مهر معاون وزیر و رئیس سازمان، سید جواد حسینی سرپرست آموزش و پرورش، مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش کشور، طاهری رئیس شورای آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: سرعت عمل در این سازمان یکی از مهم‌ترین مولفه‌هاست و مصداق این موضوع فعالیت در جریان زلزله کرمانشاه بود که باعث شد تا مهر ۹۷ مدارس این منطقه در کانکس برگزار نشود و تا مهر امسال همه مدارسی که در جریان زلزله تخریب شوند تا مهر امسال تحویل داده می شوند.

وی با اشاره به اینکه سازمان نوسازی مدارس یکی از تخصصی‌ترین سازمان‌های عمرانی کشور در بین دستگاه‌های اجرایی محسوب می‌شود، گفت: در حوزه‌های نظیر مدارس ایمن safe school ، معماری ایرانی و ارتقای کیفیت در ساخت و ساز مدارس اقدامات قابل توجهی انجام شده است و حتی در جریان سیل مدارسی داشتیم که علی رغم شدت سیل و تخریب بناهای مختلف تخریب نشدند یا در زلزله کرمانشاه مدارس نوساز دهه اخیر آوار نشدند.

رخشانی‌مهر درباره جمع‌آوری مدارس خشت و گلی هم گفت: در مجموع 890 مدرسه خشت و گلی در کشور داشتیم که اکنون به حدود 400 مدرسه رسیده است و با تلاش ادارات کل استان‌ها تا اول مهر به جز استان سیستان و بلوچستان در دیگر استانها این مدارس جمع‌آوری می‌شود.

همچنین سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه جعبه سیاه جامعه است؛ اظهار کرد: مهم است که چه محتوایی در مدرسه آموزش داده می‌شود و چه هویتی در چه کالبدی نهادینه می‌شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سند جامعی است که تمام راهکارهای پیشبرد اهداف متعالی نظام تعلیم و تربیت در آن دیده شده است، افزود: در این سند، تعلیم و تربیت تمام ساحتی محور فعالیت‌ها قرار گرفته و تنها سندی است که جامع بودن آن به امضا همه رسیده و بر اینکه تحول باید در آموزش و پرورش ریشه‌ای باشد مورد تأکید قرار گرفته است.

کوچ بزرگمرد مدرسه‌سازی به دیار ابدی

محمدرضا حافظی رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور خردادماه سال 98 که  به علت بیماری مدتی پیشدر بیمارستان ایرانمهر بستری بود، درگذشت.

مراسم تشییع پیکر دکتر محمدرضا حافظی رئیس فقید جامعه خیرین مدرسه‌ساز و پیشکسوت مدرسه‌سازی ایران با حضور سید جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش، مهراله رخشانی‌مهر معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، محمود فرشیدی و علی‌اصغر فانی وزرای اسبق آموزش و پرورش، مجتبی زینی‌وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی، علاالدین بروجردی نماینده مجلس، سیدجواد ساداتی نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و جمعی دیگر از مسئولان و خیرین مدرسه‌ساز 23 خرداد در مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد و بعد از آن پیکر دکتر حافظی برای آرام گرفتن در خانه ابدی به سمت بهشت زهرا رهسپار شد تا در مقبره خانوادگی 389 در خانه ابدی‌اش به خاک سپرده شود.

این در حالی بود که روز قبل از فوت این موسپید مدرسه‌سازی همایش با حضور سرپرست آموزش و پرورش، محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه  و جمعی از معاونان وزیرآموزش و پرورش برای پزرگداشت دکتر حافظی برگزار شد.

 


نظر شما :