رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در جلسه تبیین برنامه‌های سال ۹۹ مورد تاکید و توجه قرار داد؛

تقویت و توسعه مشارکت‌های مردمی و توجه به موضوع مکانیابی دقیق و اصولی مدارس

۰۹ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۸ کد : ۴۲۵۵ اخبار برگزیده
معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با تشریح موفقیت‌های این سازمان در سال ۹۸، برنامه ها و اولویت‌های سال ۹۹ را تبیین و بر تقویت و «توسعه مشارکت‌های مردمی»و توجه به موضوع «مکانیابی دقیق و اصولی فضاهای آموزشی» تأکید کرد.
تقویت و توسعه مشارکت‌های مردمی و توجه به موضوع مکانیابی دقیق و اصولی مدارس

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان نوسازی مدارس کشور، اولین گردهمایی سال ۹۹ مدیران کل نوسازی مدارس استان‌ها با حضور رئیس سازمان و مدیران حوزه ستادی صبح امروز به صورت ویدیو کنفرانسی برگزار شد.

سال 98 سال "تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها" بود

در این جلسه دکتر رخشانی‌مهر ضمن تبریک سال نو و اعیاد شعبانیه، با اشاره به اتفاقات خوب و بد و فراز و فرود‌های سال 98، آن را سالی با ویژگی‌های خاص عنوان کرد و گفت: علی‌رغم اتفاقات ناگواری که در سال 98 افتاد مهم‌ترین ویژگی آن این بود که توانستیم به کمک هم، با تبدیل "تهدیدها" به "فرصت‌ها" ظرفیت‌های و توانمندی‌های سازمان را هر چه بیشتر معرفی کرده و نظر دستگاه‌های اثرگذار و همچینن توجه خیرین مدرسه‌ساز را برای رفع مشکلات فضاهای آموزشی جلب کنیم.

وی ادامه داد: برای مثال تهدید زلزله در استان کرمانشاه به فرصتی تبدیل شد که با جذب مشارکت خیرین نیکوکار و همت و تلاش ادارات کل استانی توانستیم سرانه فضای آموزشی در این استان را از 6/58 به 7/21 مترمربع به ازای هر دانش‌آموز ارتقاء دهیم و یا در مناطق سیل‌زده با ورود و حضور به موقع طی یک برنامه جهادی کوتاه مدت، هیچ دانش‌آموزی در مهرماه(آغاز سال تحصیلی) بدون کلاس درس نبود و تحویل 67 پروژه با 255 کلاس درس و انجام تعمیرات تمام مدارس آسیب‌‌دیده انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: بعد از فعالیت گروه‌های جهادی ادارات‌کل نوسازی مدارس در جریان سیل، اکنون این گروه‌ها به طور سازماندهی شده در حال فعالیت هستند و امکان خدمات‌دهی به هر منطقه‌ای از کشور را دارند و این انتقال و تبادل تجربه، موفقیت ارزشمندی است.

جمع‌آوری بخاری‌های نفتی و استاندارسازی سیستم گرمایشی 50 هزار کلاس درس در کشور

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه یکی از معضلات و نگرانی‌های اصلی سازمان همواره استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس بوده است، اظهار کرد: وضعیت نامناسب سیستم‌های گرمایشی غیر استاندارد، حتی با وجود زیرساخت‌های لازم در برخی از مناطق کشور نگرانی‌هایی را در پی داشت که خوشبختانه با تلاش استان‌ها موفق شدیم 24هزار بخاری نفتی را از مدارس دارای علمک گاز جمع‌آوری و 26 هزار کلاس درس دیگر را نیز استانداردسازی کرده و در مجموع طی یک سال سیستم گرمایشی 50 هزار کلاس درس را در کشور ایمن و استاندارد کنیم.

حذف عنوان" مدارس خشتی و گلی " از ادبیات کشور

موفقیت در "حذف کلاس‌های خشت و گلی" از دیگر مواردی بود که معاون وزیر آموزش و پرورش به آن اشاره داشت و گفت: از ابتدای سال 97 بیش از هزار کلاس درس خشت و گلی در مناطق مختلف وجود داشت که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده پرونده این موضوع تا پایان سال 98 بسته و عنوان "کلاس خشت و گلی" از ادبیات کشور حذف شد.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور همچنین به تحویل حدود 14 هزار کلاس درس در سال 98 نیز گریزی زد و آن را جزو موفقیت‌های قابل ذکر سازمان و ادارات‌کل تابعه استانی ذکر کرد. دکتر رخشانی‌مهر درگذشت مرحوم "محمدرضا حافظی" رئیس فقید جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور، آسمانی شدن جوان پرتلاش  عرصه مدرسه‌سازی مرحوم "حسین علیمرادی" و از دست دادن مهندس "محمدرضا حیدری" مدیرکل جهادی استان لرستان را از اتفاقات ناگوار سال گذشته ذکر کرد و اظهار داشت: این حوادث تلخ هم برای مجموعه سازمان جبران‌ناپذیر بود.

لزوم "تداوم شور و نشاط" برای کسب موفقیت‌های بیشتر

معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در ادامه سخنان خود با بیان اینکه افتخار می‌کنم در سازمانی خدمت می‌کنم که ارزش‌ها و موفقیت‌هایش در کشور اثرگذار و چشم‌گیر بوده و توانسته الگوی سازمان‌های موفق باشد، تاکید کرد: برای کسب موفقیت‌های مستمر در سال جاری نیز باید شور و نشاط در این سازمان تداوم داشته باشد و همه ما برای گسترش آن متعهد باشیم تا این تشکیلات همواره پله‌های تعالی را یکی پس از دیگری طی کند.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه اول سازمان در مقابل دانش‌آموزان، معلمان و اولیا است، بیان کرد: محصول کار ما که همان "مدرسه‌سازی" است باید بالاترین کیفیت را داشته باشد و بتوانیم با هویت‌بخشی به معماری مدارس، از معماری ایرانی اسلامی بهره بگیریم و در این ایام شیوع بیماری کرونا که فرصت کار‌های میدانی وجود ندارد، بهترین فرصت برای برنامه‌ریزی و طراحی خلاقانه و با کیفیت پروژه‌هاست.

"کارکنان" عامل اصلی و "پشتیبان موفقیت‌ها" هستند

رخشانی مهر با بیان این مطلب که دومین مسئولیت ما در مقابل مجموعه کارکنان است گفت: معتقدم کارکنان هر مجموعه عامل اصلی و پشتیبان موفقیت‌ها هستند؛ آنان باید با مدیریتی عادلانه، در شغل خود احساس امنیت کنند، در مقابل ساعات کار منطقی، دستمزد منصفانه و کافی دریافت کنند و محیط کاری تمیز و منظم داشته باشند و فضای پیشرفت برای افرادی که دارای شرایط لازم هستند مهیا باشد.

او مسئولیت در مقابل مدیران اجرایی را نیز مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: مدیران و راهبران عملیات نیز باید اشخاصی با استعداد، تحصیل‌کرده، باتجربه و توانا باشند که در این راستا به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های درون سازمانی توجه شده تا با بهره‌مندی از انرژی جوانان و تجارب پیش‌کسوتان منشا خلاقیت و تحول باشیم.

معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی مدارس با اشاره به اینکه چشم‌انداز برنامه زیرنظام فضا، تجهیزات و فناوری، ساخت فضا‌های ایمن، استاندارد و بانشاط است، تصریح کرد: این سند، نقشه راه و این چشم‌انداز، نگرش محوری سازمان است که باید به طور دقیق آن را دنبال و اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه سازمان‌های هدفمند ایدئولوژی محوری خود را به طور دقیق و متعصبانه حفظ می‌کنند، خاطرنشان کرد: ایدئولوژی محوری ما ساخت مدارس ایمن برای تمام دانش‌آموزان است که آن را به طور جد دنبال می‌کنیم اما باید توجه کنیم که تنها کسانی رشد می‌کنند که به "بازسازی" معتقد باشند و به "افکار جدید و خلاق" میدان بدهند.

رخشانی‌مهر ادامه داد: این سازمان برای پایبندی به اصول محوری به تغییر روش در افکار نیاز دارد و ناگزیر باید به سمت استفاده از ظرفیت‌های مهندسان مشاور ذی صلاح حرکت کند.
وی با تاکید بر اینکه اگر به تغییر فکر نکنیم، سازمان آسیب می‌بیند و باید با روش‌های جدید در این عرصه ورود کنیم، ادامه داد: می‌خواهم به این موضوع اشاره کنم که در این مدت، زمان زیادی صرف آموختن شیوه‌های رایج در سازمان نکردم اما برای شناخت راه‌هایی که سازمان تغییر کند تا بتواند مسیر تحول را طی کند، وقت کافی گذاشته‌ام.

سال ۹۹ و تاکید بر "تقویت و توسعه مشارکت‌های مردمی" و توجه به "مکانیابی دقیق و اصولی مدارس"

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در ادامه سخنانش با تشریح و تبیین برنامه‌های این سازمان در سال جاری، ضمن تاکید بر اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام حیات طیبه تا آغاز سال تحصیلی گفت: سامانه مکانیابی دقیق و اصولی مدارس برای ساماندهی فضاهای آموزشی مبتنی بر GIS آماده شده است که ملزم به اجرای آن در استان‌ها هستیم.

دکتر رخشانی‌مهر توجه به مشارکت‌های مردمی را از مطالبات جدی وزارت آموزش و پرورش ذکر و تاکید کرد: یکی از راهکار‌های اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، توجه به این موضوع مهم است که ما نیز زیرساخت‌های لازم آن را در ستاد فراهم کردیم و باید در ادارات کل تابعه هم این مهم در اولویت توجه قرار گیرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه به میزان رشد جذب اعتبارات مشارکتی طی دو سال اخیر اشاره کرد و گفت: امیدوارم این روند رو به رشد، در سال جاری نیز تداوم ‌یابد.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش جدب اعتبارات مشارکتی دولتی، انتظار این است که خیرین هم به میزان اعتباری که دولت به ردیف اعتبارات مشارکتی اختصاص داده است، آورده داشته باشند و این مهم جز با همت و توجه ویژه ادارات کل به تقویت این حوزه، میسر نمی‌شود.

رخشانی مهر جذب ۳۶ میلیارد تومان اعتبار در ردیف اعتبارات هزینه‌ای ویژه فعالیت و تکریم خیرین برای اولین بار و همچنین معافیت پروژه‌های خیّرساز از هزینه انشعابات که در لایحه بودجه امسال به تصویب رسیده است را از جمله موفقیت‌هایی ذکر کرد که حاصل توجه و تلاش در این حوزه است.

این مقام مسئول در پایان یادآور شد: دو طرح اصلی که  اجرای آن را در سال 99 به شورای عالی آموزش و پرورش متعهد شدیم، تحول در حوزه "مکانیابی مدارس" و " توسعه مشارکت‌های مردمی" است که به طور ویژه بر این موضوعات متمرکز شدیم و البته این موضوعات علاوه بر فعالیت‌های جاری و متداول سازمان است.

شایان ذکر است؛ در این جلسه مراحل اجرایی ۲ طرح سامانه "مکانیابی مدارس" و "مشارکت‌های مردمی" توسط مجریان طرح ارائه شده و هر کدام از مجریان به تبیین و تشریح این بسته‌های تحولی پرداختند.

کلید واژه ها: رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور توسعه مشارکت‌های مردمی برنامه سال 99 توجه به مکانیابی مدارس مهراله رخشانی‌مهر موفقیت کارکنان سازمان نوسازی مدارس


نظر شما :