مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور:

آگاهی و پیگیری اجرای قوانین حمایتی از خیّرین مدرسه‌ساز یک ضرورت است

۱۸ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۷:۱۰ کد : ۹۷۴ اخبار مهم
مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور گفت: آگاهی از قوانین حمایتی در حوزه خیّرین مدرسه‌ساز، توسط جامعه و مجامع خیّرین مدرسه‌ساز و پیگیری اجرای آن یک ضرورت است.
آگاهی و پیگیری اجرای قوانین حمایتی از خیّرین مدرسه‌ساز یک ضرورت است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان نوسازی مدارس کشور، محمدرضا قربانی در نشست تخصصی بازنگری اساسنامه جامعه و مجامع خیّرین مدرسه‌ساز استان‌ها گفت: یکی از برنامه‌های اصلی دفتر مشارکت‌های مردمی در سال آینده، تجزیه و تحلیل عملکرد خیّرین مدرسه‌ساز و نهادهای فعال در این عرصه طی دو دهه گذشته است.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه چند اولویت اصلی پیش روی دفتر مشارکت‎های مردمی قرار دارد، افزود: ازجمله این اولویت‎ها می‌توان به افزایش هماهنگی و تعامل با مجامع خیرین مدرسه‌ساز استان‌ها اشاره کرد. در نحوه فعالیت‌های استانی و شهرستانی طی دو دهه گذشته رویه‌هایی رایج شده و در دستور کار قرار داشت که البته دستاوردهای فراوانی به همراه داشته است، اما لازم است برای قوام یافتن این فعالیت‌ها در دهه سوم، برنامه‌ها هماهنگ‌تر و کارآمدتر دنبال شود.

وی یکی دیگر از برنامه‌های اصلی این دفتر را استفاده از فرصت‎ها و ظرفیت‌های قانونی مطرح کرد و یادآور شد: باید  از فرصت‌ها و ظرفیت‌های قانونی که دولت و نظام برنامه‌ریزی کشور در اسناد بالادستی همچون برنامه ششم توسعه و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای فعالیت خیّرین فراهم آورده است، برای جذب بیش‌تر خیّرین مدرسه‌ساز استفاده کرد.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور ادامه داد: نظارت بر عملکرد نهادهای فعال در حوزه مدرسه‌سازی به منظور هماهنگ‌تر شدن فعالیت‌ها، در اولویت قرار دادن نیازها در این حوزه و در نهایت اعتلای نظام آموزشی از اهداف دفتر مشارکت‌های مردمی این سازمان در سال آینده است.

وی خاطرنشان کرد: جامعه خیّرین مدرسه‌ساز، سازمان نوسازی مدارس و وزارت آموزش و پرورش مرجع هماهنگی فعالیت خیّرین مدرسه‌ساز به شمار می‌آیند و این سه رأس مثلث، طی دو دهه گذشته عملکرد قابل قبول داشته‌اند که می‌تواند در دهه سوم در سطحی کیفی‌تری تداوم یابد.

قربانی با تأکید براینکه آگاهی از قوانین حمایتی حوزه فعالیت خیّرین مدرسه‌ساز یک ضرورت است، عنوان کرد: در تمام قوانین کشور مواد، تبصره و تبصره‌هایی داریم که می‌تواند مورد توجه مجامع استانی و شهرستانی و حتی دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور قرار گیرد تا زمینه فعالیت خیّرین تسهیل یابد.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور افزود: به عنوان مثال در برنامه ششم توسعه در بند (ت) ماده 63 یا بند (ح) ماده 37 قوانین و نکات ارزشمندی وجود دارد که علاوه بر جذب اعتبارات لازم برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام خیّرین در بحث فرهنگ‌سازی خیّرین نیز پیش بینی‌های لازم از سوی قانونگذار بعمل آمده است. لذا تبیین این موارد و اطلاع‌رسانی از آن می‌تواند در تسریع فعالیت‌ها و اجرایی شدن این مواد قانونی موثر باشد که از اولویت‌های دفتر مشارکت‌های مردمی در سال آینده رسیدگی به همین وضعیت خواهد بود.

بازنگری در اساسنامه مجامع خیرین مدرسه‌ساز با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش انجام می‌شود

در ادامه جلسه، مدیرکل دفتر حقوقی و ساماندهی فضاهای آموزشی و پرورشی یادآور شد: نقشه راه ما برای بازنگری اسناسنامه جامعه و مجامع خیّرین مدرسه‌ساز استان‌ها، آئین‌نامه سمن‌های مردم نهاد مصوب سال 1384 شده است.

زهرا ارسنگ خاطرنشان کرد: سازمان نوسازی مدارس کشور به نمایندگی از وزارتخانه باید نشستی با معاونت اجتماعی وزارت کشور که مرجع صدور مجوز فعالیت‌ سمن‌هاست، برگزار و تفاهم‌نامه‌ای را منعقد کند که قبل از صدور مجوز برای فعالیت مجمع، انجمن یا موسسات و... در حوزه مدرسه‌سازی درخواست توسط آموزش و پرورش بررسی شود.

وی افزود: در واقع پیشنهاد می‌شود قبل از صدور مجوز وزارت آموزش و پرورش با توجه به اساسنامه جامعه و مجامع خیّرین مدرسه‌ساز درخواست‌ها را بررسی و در صورت مغایرت، مخالفت خود را اعلام کند تا مجوزی صادر نشود اما اگر نتایج بررسی‌ها مغایرتی با اساسنامه نداشت وزارت کشور مجوز فعالیت را صادر کند.
       

کلید واژه ها: اساسنامه مجامع خیرین مدرسه‌ساز وزارت آموزش و پرورش سازمان نوسازی مدارس کشور خیرین مدرسه‌ساز


نظر شما :